Nederlands Loodswezen draagt bij aan het veilig en vlot afhandelen van het scheepvaartverkeer. Onze voornaamste taak is het jaarlijks loodsen van ruim 90.000 loodsplichtige zeeschepen van en naar de Nederlandse zeehavens en de Vlaamse havens aan de Schelde. Dit is een belangrijke taak, zeker gezien de prominente positie die Nederland inneemt in de wereld van het internationale transport van goederen en de scheepvaart. Hiervoor zijn we 24 uur per dag, onder alle weersomstandigheden, inzetbaar.

De registerloods

Het loodsen van zeeschepen gebeurt door circa 450 registerloodsen. Met actuele kennis van de lokale getijden, stromingen, procedures, verkeersstromen, havens en ligplaatsen is de loods de adviseur van een kapitein. Loodsen vormen de spil tussen het schip en de verschillende organisaties in de haven, zoals bijvoorbeeld havendiensten, sleepdiensten, vastmakers en terminals. Onze registerloodsen vervullen een belangrijke rol in de communicatie met en tussen al deze partijen.

Loodsenwet en toezicht

In de Loodsenwet staat dat alleen loodsen die geregistreerd zijn in het Nederlandse loodsenregister bevoegd zijn om zeeschepen te loodsen. Omdat Nederlands Loodswezen hiervoor de enige partij is staat ze onder toezicht van de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

In de Loodsenwet is ook vastgelegd hoe het loodsgeldtarief tot stand komt. Jaarlijks doet de Nederlandse Loodsencorporatie een tariefvoorstel gebaseerd op de reizenraming en de kosten van de loodsdienstverlening. Ook wordt hier de sector over geconsulteerd. De ACM neemt het uiteindelijke tariefbesluit.

Verzelfstandiging van een publieke taak

Sinds 1988 is het Loodswezen verzelfstandigd en werken we vanuit twee disciplines: de beroepsmatige Nederlandse Loodsencorporatie (NLc) en de bedrijfsmatige Nederlands Loodswezen B.V. (NLBV). Sinds dat moment zijn we uitgegroeid tot een organisatie die inspeelt op de laatste marktontwikkelingen, die luistert naar belanghebbenden en die adviezen uitbrengt aan partners in de nautische keten.

Nederlandse Loodsencorporatie
De NLc is het publiekrechtelijke deel van de organisatie en houdt zich op landelijk niveau bezig met het bevorderen van de kwaliteit van het beroep en de beroepsuitoefening. Ook het opleiden van toekomstige loodsen en het voorzien in het beroepspensioenfonds behoort tot de wettelijke taken. Daarnaast stelt de NLc verordeningen vast en adviseert ze de minister van Infrastructuur en Waterstaat over onderwerpen die in de loodsenwet zijn vastgelegd en die het beroep raken. Zelf en in samenwerking met andere belanghebbenden zoals de havenmeester, om bij te dragen aan veilige en vlot toegankelijke havens.

Regionale Loodsencorporatie
De RLc’s zijn onder andere verantwoordelijk voor het op peil houden van het aantal loodsen in hun regio, de regionale opleiding van nieuwe loodsen en het verzorgen van de trainingen om de kennis van loodsen voortdurend op peil te houden. Daarnaast leiden ze PEC-houders op, kapiteins die vrijstelling hebben van de loodsplicht.

Nederlands Loodswezen B.V.
Nederlands Loodswezen B.V. (NLBV) richt zich specifiek op het ondersteunen van registerloodsen in het uitvoeren van hun beroep. De diensten bestaan uit het vervoer van loodsen van en naar zeeschepen, het uitvoeren van administratieve taken en het verzorgen van de digitale infrastructuur rondom het beroep. Met ruim 450 betrokken professionals bieden we deze diensten aan. Dit doet NLBV vanuit het kantoor in Hoek van Holland en vanuit vier regio’s.

Vier eeuwen loodswezen

Het verhaal van het Loodswezen gaat ruim vierhonderd jaar terug. Vier eeuwen van historische momenten en tradities. Het jaar 1988 was echter een belangrijk jaar voor het huidige Loodswezen; in dat jaar vond de verzelfstandiging plaats.